You, the petitioner
There is news!
Ottoweg  hengelo

Overal betaald parkeren

19 signatures

In toenemende mate wordt betaald parkeren ingevoerd. Er is sprake van een 'waterbedeffect'. Waar het gratis/goedkoper is worden meer auto's geparkeerd. Laten we het omdraaien en daarmee autobezit ontmoedigen, ten gunste van autodelen. "Overal betaald parkeren, behalve op eigen erf." Daarmee komt er meer ruimte voor voetgangers binnen de bebouwde kom terwijl de 'auto-afhankelijken' buiten de bebouwde kom geen hogere vaste lasten krijgen omdat ze niet op straat parkeren maar op eigen erf. Het incidentele bezoek binnen de bebouwde kom is dan altijd belast als stimulans om een goedkope P+R-oplossing te kiezen of zo kort mogelijk te parkeren.

Petition

We

inwoners en bezoekers van Nederland

 

establish that:

• de auto domineert in de openbare ruimte • een auto staat gemiddeld 23 van de 24 uur stil • de stimulans om efficiënt gebruik te maken van een auto (als deelauto, taxi, e.d.) is nog laag • parkeerplaatsen aanleggen en onderhouden kost geld (een subsidie van €717 p.j.)

en

• betaald parkeren op basis van GPS-lokatie is efficiënter en gemakkelijker dan met parkeermeters. • de telefoon nu al op grote schaal wordt gebruikt om het parkeren mee aan te geven • parkeergarages, parkeerterreinen en privéterrein goede (nu onderbenutte) bestaande alternatieven voor parkeren in de openbare ruimte bieden.

en

de privacy van de automobilist te beschermen is door de registratie van GPS-lokatie en betaling de verantwoordelijkheid van de automobilist te maken (geen centrale opslag van gegevens). Totdat er een controle plaatsvindt gaat er geen informatie naar de overheid. Pas als een kenteken gefotografeerd is kan de automobilist een boete voorkomen met lokatie- en betaalgegevens.

 

and request

al het parkeren in de openbare ruimte betaald te maken, ook/juist in een verlaten gebied met veel ruimte.

De prijs voor parkeren door de lokale politiek te laten bepalen op basis van plaats, tijd en gewicht of volume.

De belasting op autobezit te verlagen met wat men gemiddeld kwijt zal zijn aan betaald parkeren.

Het verhuren van parkeerruimte op eigen erf ongereguleerd en onbelast te laten.

Lokale overheden mee te werken met het verlenen voor vergunningen om inpandige parkeerplaatsen of op eigen erf te maken.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

Details

Addressed to:
Tweede Kamer 
Petition desk:
Closing date:
2025-11-29 
Lead petitioner:
Stichting Ik Ben Autovrij 
Website:

History

Signatures

Updates

Consequenties van betaald parkeren voor een supermarkt

Gratis parkeren bij een supermarkt met een eigen parkeerplaats zal dan ook veranderen. Het parkeerterrein zal met slagbomen beheerd worden omdat automobilisten zich zullen voordoen als klant.

+Read more...

De supermarkt zal een minimaal bedrag op de kassabon en/of een maximaal aantal minuten parkeren als voorwaarde stellen. Waarschijnlijk is dat de parkeerplaatsen ook te huur zullen zijn, iets onder de prijs van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Dat levert meer op dan de smalle marge op supermarktproducten. Zeker buiten openingstijden zullen de parkeerplaatsen geëxploiteerd worden.

Voor een supermarkt en voor klanten zal het thuisbezorgen van de wekelijkse boodschappen belangrijker worden. Het is efficiënter om een bezorger een route langs de huizen van automobilisten te laten rijden dan om al die automobilisten met de auto naar een parkeerplaats op waardevolle grond te laten komen. Op die parkeerplaats verschijnen woningen. De supermarkt zal dan liever meer supermarkten zonder parkeerplaats op loopafstand bieden zoals gebruikelijk in binnensteden.

De vraag naar openbare parkeerplaatsen bij het winkelcentrum zal afnemen omdat het gratis is om te voet of met de fiets te komen. Even met de auto naar het winkelcentrum vlakbij heeft dan een prijs. Een minderheid zal zich door een huisgenoot laten brengen en ophalen. Die grond komt beschikbaar voor andere functies of woningen.

2025-08-17

The Guardian: Why we should be paying more for parking – video explainer

Charging more for parking could save the environment, ease congestion and inject energy back into the high street. But how? The Guardian's Peter Walker explains that we've been thinking about parking all wrong: it's not a right, but rather an over-subsidised waste of space (...) lees verder .

2018-10-30

De Correspondent: De oplossing voor bijna alles: duurder parkeren

In Nederland heb je het recht om te stemmen, te spreken, je te verenigen – en om je auto gratis voor de deur te parkeren. Het gevolg: een lelijke stad, woningnood, milieuvervuiling, horizonvervuiling.

+Read more...

En gebrek aan speelplek, fietspaden, groen. Parkeren gaat over alles, zelfs over de autolozen. lees verder

"In 1953 was het gedaan met deze vroege vormen van parkeerregulering. De ANWB en de autominnende lobby wisten de Tweede Kamer zover te krijgen een einde te maken aan de vrijheid van gemeenten om parkeerbelasting te heffen. Straatparkeren was voortaan gratis, zelfs in de historische binnensteden." en de bijbehorende wetswijziging (...) "Pas in de jaren zeventig maakte de Tweede Kamer het weer mogelijk parkeren te beprijzen. Maar toen was gratis parkeren al gestold tot een verworven recht."

"Inmiddels zijn er 8,2 miljoen auto’s in Nederland, daarvoor zijn zo’n 16 miljoen parkeerplekken beschikbaar, die bij elkaar ongeveer 175 vierkante kilometer ruimte innemen – iets meer dan het landoppervlak van de gemeente Amsterdam. Meer dan tweederde van deze parkeerplekken staat op openbare ruimte en 92 procent van die plekken wordt gratis en voor niets aangeboden" op basis van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, 'Sturen in parkeren', pdf

"Sinds de jaren tachtig wordt er steeds minder auto gereden, maar zijn er steeds meer auto’s. Kortom: we staan vaker stil!"

2018-10-30